Dansk Rustfrit
Dansk Rustfrit producerede serveringsdele i rustfrit stål, der var meget moderne i Danmark i 1960'erne. Efter at have indgået en aftale med ejeren af Dansk Rustfrit, Jørgen Knudsen, gik Stelton straks i gang med at markedsføre en sovseskål i rustfrit stål, der gik som varmt brød hos de danske isenkræmmere; skålene blev samtidig en stor succes uden for Danmark. I USA var produkter fra Stelton indbegrebet af dansk design, og de blev solgt i eksklusive stormagasiner og designforretninger.
I 1963 blev den unge Peter Holmblad ansat som prokurist og avancerede senere til administrerende direktør. Med sig bragte han en vidtrækkende og moderne marketingvision. Nye kataloger, ny emballage og grafisk design var med til at skabe et nyt design-brand. Men Peter Holmblad var klar over, at det ikke var nok - den eneste måde, Stelton ville kunne overleve på, var ved at udvikle nye designs. Der var alt for mange virksomheder, der producerede de samme produkter.
Arne Jacobsen
Peter Holmblad var Arne Jacobsens stedsøn, og eftersom Arne Jacobsen var en af de største danske arkitekter og designere nogensinde, var det en naturlig ting for Peter Holmblad at gå til sin stedfar med sine ideer.
Arne Jacobsen var imidlertid en travl mand, så Peter Holmblad tegnede selv nogle skitser, velvidende, at de sikkert ikke ville falde i mesterens smag, men at de dermed ville provokere Arne Jacobsen til at tage over. Strategien lykkedes under en familiemiddag, og en simpel tegning af en tekande, tegnet på en serviet, blev udgangspunktet for Arne Jacobsens design inden for serveringsservice.
Efter tre års intensiv produktudvikling blev Cylinda-line lanceret i 1967, hvor den straks blev belønnet med flere designpriser. På det tidspunkt var den karakteristiske cylinderformede profil meget avantgarde. I dag er serien anerkendt som et symbol på klassisk, tidløs stil.
EM77
Det næste vigtige samarbejde med en designer var med Erik Magnussen, som designede den ikoniske EM77 termokande i 1977. Senere tilføjede Peter Holmblad egne produktdesigns til Steltons sortiment i form af Original vandkanden, der er blevet en designklassiker hos æstetikere med grønne fingre, og den fuldendte barserie Original, inspireret af cylinderformen.
Familieejet virksomhed
I 2004 overtog familien Ring virksomheden, og siden har Stelton udvidet samarbejdet med internationale designere og arkitekter. De medvirker til at Steltons sortiment fortsat er kendetegnet ved en syntese mellem form og funktion og innovative ideer. Stelton har intern produktudvikling og kvalitetssikring og stræber efter at være et brand, som verdens bedste designere ønsker at arbejde for.
”Sammen med vores dygtige og nøje udvalgte designere er det vores ambition at skabe tidløst og funktionelt design, der gør hverdagen smukkere.”
- Michael Ring, CEO, Stelton
En ny design æra
I nyere tid er Steltons kaffe- og tekollektioner udvidet med kander og kopper i stentøj, den moderne klassiker ’Emma’ i stål og formspændt bøg samt stempelkander og mokkabryggere til kaffeentusiaster. Sortiment omfatter ligeledes barserier, bestik, vaser, skåle og LED-lamper til hele hjemmet og personlige accessoires og to-go kopper og drikkeflasker til et liv i bevægelse.
Gå på opdagelse i vores designfamilier
Designfilosofi
Steltons produkter skal have et formål, opfylde vores kunders behov og være funktionelle. Vi arbejder for enkelhed og skandinavisk minimalisme.
Vi tror på, at form og funktion skal skabe en syntese, der understreger innovative og alsidige ideer med hensyn til koncept, design og materialer.
Vores motto er: "less is more".
Steltons designfilosofi omfatter fire fokuspunkter:
- Tidløshed
- Enkelthed
- Funktionalitet
- Innovation
Steltons værdier
Arven fra skandinavisk design
Vi ønsker at videreføre den skandinaviske designarv. Ikke ved kun at dvæle ved historien og traditionerne, men ved at bruge den som inspirationskilde og ved at videreudvikle og videreføre denne unikke designarv.
En innovativ tilgang
Vi ønsker ikke at følge i andres fodspor. Vi ønsker at træde vores egne. Vores produkter skal være ensbetydende med en innovativ tilgang til produktdesign inden for vores område.
En særskilt kvalitet
Vi ønsker at designe produkter i en særskilt kvalitet, der er vores stolte historie og traditioner værdig. Vores produkter må aldrig gå på kompromis med kvaliteten. Det gælder den æstetiske, funktionelle såvel som fysiske kvalitet.
”Prik til design-genet
De produkter, vi producerer, må gerne prikke til vores design-gen. De skal være interessante og attraktive og give brugerne værdi.”